Innowacyjne technologie Toyoty
10 Czerwiec 2019

Innowacyjne technologie Toyoty

Odkąd Toyota wprowadziła na rynek hybrydowy model Prius, nikt nie ma wątpliwości, że japoński producent należy do czołówki najbardziej innowacyjnych firm na świecie

Od VVT przez VVT-i do Valvematic – od 1991

Zmienne fazy rozrządu zastosowano po raz pierwszy w latach 80. XX wieku i nie był to wynalazek Toyoty. Niemniej japoński koncern ma ogromne zasługi w popularyzacji tego rozwiązania w silnikach pojazdów różnych klas – od małego Aygo do potężnego Land Cruisera J200. To właśnie inżynierowie Toyoty sprawili, że to rozwiązanie, znane początkowo wyłącznie z samochodów o wysokich osiągach, trafiło do jednostek napędowych popularnych aut.

Pierwsze lusterko oczyszczające się za pomocą ultradźwięków

Wprowadzona do sprzedaży w Japonii jesienią 1989 r. Toyota Celsior, bliźniaczy model Lexusa LS 400, była ukoronowaniem doświadczeń marki w budowie samochodów, motoryzacyjnym Non Plus Ultra i pokazem kunsztu inżynierów Toyoty. Jedną z licznych opcji dostępnych w Toyocie Celsior było pierwsze w świecie lusterko wsteczne oczyszczające się za pomocą ultradźwięków.

Pierwszy system odzyskiwania energii z hamowania w samochodzie hybrydowym

Zasada odzyskiwania energii przy hamowaniu czyli rekuperacji była znana już kilkadziesiąt lat przed debiutem Toyoty Prius (1997) – pierwszego na świecie seryjnie produkowanego samochodu z napędem hybrydowym. Teorię znał każdy inżynier pracujący w branży motoryzacyjnej, znacznie trudniej było z zastosowaniem jej w praktyce. Skuteczne rozwiązanie pojawiło się wraz z hybrydową Toyotą Prius oraz kolejnymi hybrydami koncernu.