Ostrożności nigdy za wiele
15 Wrzesień 2015

Ostrożności nigdy za wiele

Jak wyprzedzać, bezpiecznie omijać przeszkody oraz wychodzić z poślizgu cz.1 - Poślizg

Na mokrej, śliskiej nawierzchni utrata kontroli nad autem jest częstym zjawiskiem. Dochodzi do niej, gdy przyczepność tracą koła przednie (podsterowność) lub koła tylne (nadsterowność). W takich sytuacjach przydaje się pokładowa elektronika, na czele której stoi ESP.

Przy podsterowności można zdjąć nogę z gazu i delikatnie zmniejszyć kąt skrętu. Ważne jest aby nie dokręcać kierownicy ! Jest to bowiem podstawowy błąd popełniany przez kierowców. Odjęcie gazu spowoduje dociążenie kół przednich oraz zmniejszenie prędkości, dzięki czemu powinniśmy odzyskać przyczepność.

Przy mocniej skręconych kołach silniejsze hamowanie może doprowadzić do nadsterowności. Przednie koła złapią przyczepność, a tylne ją stracą. W tej sytuacji należy wykonać kontrę kierownicą tj. szybkie skręcenie kierownicą w kierunku ucieczki tyłu samochodu i jednocześnie ostrożnie obchodzić się z pedałem hamulca. Zbyt silne wciśnięcie pedału może doprowadzić do pogłębienia nadsterowności, w skutek czego auto obróci się wokół własnej osi.

Wychodzenie z poślizgu jest dość trudnym manewrem, dlatego warto je podszkolić na specjalnie przystosowanym i bezpiecznym terenie.