Toyota Mirai dostępna w Europie
19 Październik 2015

Toyota Mirai dostępna w Europie

Wszystko zaczyna się od wodoru...

...który jest wtłaczany pompą zamontowaną wewnątrz samochodu, przez filtr węglowy, aż do zbiorników magazynujących. Tak właśnie przebiega początek procesu zasilania rewolucyjnego modelu Toyoty, pierwszego seryjnie produkowanego samochodu bazującego na napędzie wodorowym.

Japończycy od dawna interesowali się zrewolucjonizowaniem napędu w swoich rodzimych produkcjach. Mirai, z japońskiego "przyszłość", to rozwinięcie projektu FCV, zapoczątkowanego już w 1992 roku. Źródłem napędu jest połączenie technologii ogniw paliwowych z technologią hybrydową.

Kiedy już wodór znajdzie się w specjalnych zbiornikach, zostanie podany dalej do ogniw paliwowych, a przedni grill przepuści i dostarczy tlen z powietrza, potrzebny do połączenia z wodorem, powstaje reakcja chemiczna uwalniająca energię elektryczną. Cały proces ma na celu zasilenie baterii typu Ni-MH, które zasilają silnik elektryczny. Moc samochodu to aż 154 KM i 335 Nm, co pozwala rozpędzić Toyotę do 179 km/h. Przyspieszenie do 100 km/h wynosi 9 sekund.

Dzięki kolejnym udoskonaleniom, zasięg Mirai zwiększono do 502 km, z wcześniejszych 480 km. Tankowanie do pełna zajmuje jedynie 3 minuty.

Od końca 2014 roku samochód dostępny jest w Japonii za sumę odpowiadającą ok. 57400 USD. W USA, Niemczech, Danii i Wielkiej Brytanii samochód jest dostępny od Września 2015, a reszta świata musi poczekać aż do 2017 roku.

Toyota zadbała również o bezpieczeństwo, które w przypadku łatwopalnego wodoru jest niezwykle istotne. Zbiorniki na paliwo zostały wykonane z niezwykle wytrzymałych materiałów, zamontowano specjalne czujniki zamykające zawory z gazem w przypadku kolizji oraz zadbano, aby wszystkie zbiorniki z wodorem były odizolowane od kabiny pasażerskiej i w przypadku wycieku gaz mógł bezpiecznie odparować.