Toyota Prius czwartej generacji
17 Listopad 2015

Toyota Prius czwartej generacji

Japońska ikona samochodu hybrydowego w nowym wydaniu

Kiedy choćby mimo chodem usłyszymy słowo hybryda, najczęściej w naszych głowach niemal od razu pojawia się myśl: "Prius!". Od daty premiery tego kultowego samochodu minęło już 18 lat i nadszedł czas kolejnej modernizacji. Dziś jest to już czwarta generacja tego wyznaczającego nowe standardy zużycia paliwa i emisji spalin samochodu. Ogromne doświadczenie nabyte podczas budowy dotychczasowych trzech generacji zostało zebrane i wykorzystane przy projektowaniu najnowszego modelu.

Japońscy konstruktorzy znacząco usprawnili jednostkę napędową, głównie dzięki obniżeniu strat energii oraz zmniejszeniu masy. Producent chwali się, że najnowszy Prius wyróżnia się aż o 18% niższymi zużyciem paliwa i emisją spalin względem poprzedniego modelu !

Jednostka spalinowa to wciąż silnik VVT-i o pojemności 1,8 litra, który został poddany modyfikacjom. Dzięki temu udało się podnieść sprawność cieplną do najwyższego poziomu 40%.

Elektryczna część napędu również została poddana gruntownym modyfikacjom. Nowe, mniejsze silniki współpracują teraz z jeszcze lżejszą przekładnią. Planetarna przekładnia redukcyjna została zastąpiona przekładniami równoległymi, co i w tym przypadku pomogło przyczynić się do obniżenia strat.

Wraz ze wzrostem sprawności układu napędowego, wzrosła również pojemność bagażnika aż do 502 litrów ! Wynik ten udało się uzyskać dzięki przeniesieniu akumulatorów jednostki hybrydowej z bagażnika pod tylną kanapę. W czwartej generacji jest to akumulator niklowo-wodorkowy (NiMH).

Zmiany nie ominęły również wyglądu zewnętrznego. Konstruktorzy chcieli, aby stylistyka budziła silne, pozytywne emocje. Samochód jest niższy od swojego poprzednika o 20 mm i został zbudowany na bazie nowej platformy TNGA (Toyota New Generation Architecture). Samochód ma niżej położony środek ciężkości oraz znacznie sztywniejsze nadwozie, co odzwierciedla się w lepszych właściwościach jezdnych. Tylny spojler, linia dolnych krawędzi okien i maski obniżają się w stronę przodu, demonstrując dynamiczną sylwetkę nadwozia.

Kolejne zmiany znajdziemy we wnętrzu samochodu. Tu wyraźnie postawiono na ergonomię i komfort. Wnętrze jest estetycznie zaprojektowane i dzięki białym wstawkom sprawia wrażenie dobrze wykończonego.

Nowy Prius zostanie również wyposażony w wiele zaawansowanych systemów bezpieczeństwa, godnych nowoczesnego samochodu XXI wieku. Systemy w większości oparte są na współpracy kamery i radaru, jednak z większym zasięgiem od systemów stosowanych w dotychczasowych modelach Toyoty.

Producent nie podaje jeszcze ostatecznej ceny nowego modelu hybrydowego Priusa.