V10 Lexusa LFA
05 Sierpień 2018

V10 Lexusa LFA

Specjalnie dla ambitnego modelu skonstruowano wyjątkowy, wolnossący silnik V10

Wybór konfiguracji dziesięciocylindrowej

Analogiczny silnik V8 odznaczałby się mniejszą dynamiką, zaś V12 miałby zbyt dużą masę. Stworzony w efekcie silnik 1LR-GUE o pojemności skokowej 4805 cm³ o mocy 560 KM przy 8700 obr./min i maksymalnym momencie obrotowym 480 Nm przy 6800 obr./min. Na przejście od biegu jałowego do obrotów maksymalnych silnik potrzebuje zaledwie 0,6 sekundy.

Dziedzictwo Formuły 1

Jednostka, skonstruowana we współpracy z twórcami silników dla samochodów Formuły 1 z firmy Yamaha, zawiera wiele rozwiązań stosowanych w silnikach wyczynowych. W jej budowie wykorzystano stopy aluminium, magnezu i tytanu. Przy wymiarach odpowiadających tradycyjnemu V8, silnik jest lżejszy od konwencjonalnego V6. Średnica cylindrów to 88 mm, a skok tłoków 79 mm.

Koncert na 10 cylindrów

Konstruktorzy dołożyli starań, aby maksymalnie wykorzystać potencjał układu wolnossącego, dający liniową, przewidywalną charakterystykę mocy i momentu obrotowego. Każdy z dziesięciu cylindrów ma swoją własną, sterowaną elektronicznie przepustnicę. Zastosowana w nim komora rezonansowa odpowiada za imponujący dźwięk silnika LFA, godny bolidu Formuły 1.