Volvo V90
28 Luty 2016

Volvo V90

Efekt 60 lat doświadczeń w konstruowaniu szwedzkich kombi

Co trzecie Volvo to kombi

Nowy model Volvo V90 powstał w oparciu o wieloletnie doświadczenia szwedzkiej marki w projektowaniu rodzinnych kombi. Pierwszym z nich był Volvo Duett, który pojawił się na rynku w 1953 r. Od tamtej pory Volvo sprzedało na całym świecie przeszło 6 milionów samochodów z nadwoziem kombi. To mniej więcej jedna trzecia wszystkich aut wyprodukowanych przez Volvo od chwili założenia marki w 1927 r. Te doświadczenia pokazują najlepiej – nikt nie wie tyle o samochodach kombi, co Volvo.


V90

Podobnie jak siostrzane modele XC90 oraz S90, również V90 bazuje na platformie podwoziowej Scalable Product Architecture (SPA). V90 to model będący odmianą kombi modelu S90, który zebrał doskonałe recenzje podczas styczniowej prezentacji w trakcie amerykańskiego salonu samochodowego North American International Auto Show w Detroit.


Wszystko zaczęło się od Duett…

Wprowadzony w 1953 r. Duett to jeden z pierwszych modeli szwedzkiej marki, który eksportowano do USA. Dzięki rewolucyjnemu wówczas nadwoziu, samochód był nieporównywalnie bardziej praktyczny w stosunku do sedanów i innych popularnych wówczas nadwozi. Duett sprawdzał się podczas rodzinnych wypadów za miasto, ale równie dobrze spełniał się w roli małego auta dostawczego. Ten niezwykle lubiany model został uczczony przez Szwedzką Pocztę. W 1997 roku wydano znaczek pocztowy z rysunkiem tego auta. W ten sposób Duett stał się prawdziwą legendą.


Amazon – elegant w kombinezonie

Następcą modelu Duett stał się wprowadzony w 1962 r. Amazon, występujący oficjalnie pod nazwą Volvo 221. Było to eleganckie kombi, którego początki na desce kreślarskiej sięgają także zastosowań dostawczych – auto było oferowane także w takiej wersji. M.in. dzięki temu Amazon posiadał znacznie pojemniejszy przedział bagażowy.


1800 ES – kombi, czy shooting brake?

Następca modelu 1800, wersja 1800 ES w Wielkiej Brytanii znana była pod nazwą Shooting Brake, co oznaczało połączenie wysokich osiągów z nadwoziem oferującym przestrzeń bagażową na kije golfowe, czy sprzęt łowiecki. Auto miało premierę jesienią 1971 r. Najsłynniejszym elementem samochodu była bezramkowa szyba montowana w tylnej klapie z charakterystycznymi zawiasami przymocowanymi bezpośrednio do szkła. We wczesnych latach 70. było to niezwykle nowoczesne rozwiązanie.


245 – kwintesencja gatunku

Archetyp Volvo – rodzinnego kombi – na rynku pojawił się w 1974 r. Zyskał popularność, jakiej nie miał żaden inny model szwedzkiej firmy. Volvo 245, to nawet dziś samochód bardzo silnie kojarzący się z marką. Produkowany przez niemal 20 lat, stał się niebywale popularnym autem. Dostępna była także specjalna edycja 265 wyposażony w sześciocylindrowy silnik benzynowy w układzie widlastym. Lata osiemdziesiąte przyniosły nową wersję 245 Turbo – pierwszy na świecie samochód kombi z seryjnie turbodoładowanym silnikiem.


960 – Kanciasty, wytrzymały, bezpieczny

Volvo 960 było ostatnim szwedzkim kombi z napędem na tylną oś. Jego geneza sięga serii 700 i lat 80. Auto charakteryzujące się bardzo elegancką linią nadwozia. Model zaprezentowano w 1990 r. wraz z zupełnie nowym silnikiem sześciocylindrowym. W 1996 r. zmianie uległa nazwa modelu – od tej pory auto znane było jako V90. Ta sama nazwa modelu wraca dokładnie po 20 latach wraz z nowym kombi.


850 T5-R – prekursor sportowych kombi

Intensywna żółta barwa lakieru, 240 koni pod maską i przyspieszenie ze startu zatrzymanego do 100 km/h poniżej 7 sekund. To kluczowe cechy Volvo 850 T5-R – kombi, jakiego świat wcześniej nie widział. Wprowadzone jako edycja limitowana tylko dla roku modelowego 1994, T5-R niemal od razu stało się obiektem westchnień motoryzacyjnych kolekcjonerów.